Friday, February 09, 2007

Baru baru ni aku pi Tropical Village... hehe... macam macam ada kat situ... dalam satu kawasan boleh pi mana mana tempat... sekejap pi Taj Mahal, pastu pi Tembok China... pastu pi Paris... hahaha... Saya pun nda tau laa... Isa Mopit yang cerita mula mula... dia cakap tempat tu best... saya pun pi jak laa... hehe... best la juga... hehe... Kat Kluang ni memang macam macam la... haha...
Mula mula aku pi Taj Mahal... hehe... Taj Mahal ni sepatutnya yang terletaknya di tebing Sungai Jumna, berhampiran Agra, India, merupakan makam yang dibina oleh Shah Jahan (1614-1666) sebagai monument peringatan untuk Mumtaz Mahal, isterinya yang kelima. Isterinya telah meninggal ketika melahirkan anak mereka yang ke-14 di medan pertempuran pada tahun 1631 ketika Shah Jahan dalam kempen memperluaskan tanah jajahannya... Lantak laa.. Lebih kurang jak tu... hehe...
Pastu... aku sempat pi Liberty... haha... aku sempat kencing lagi kat situ... hehe... Suck America... hehe... Gila gila jak sa pi sini... terpaksa saya panjat batu tu bab mau pi kencing di kaki dia... hahaha... Statue of Liberty yang sebenar terletak di Liberty Island, New York USA... Bandar bandar yang berhampiran ngan New Jerssey ngan Jerssey City... pulau ni berkeluasan 12 ekar... bersamaan 49,000m²... Established pada 15 Oktober 1924... Sebelum saya wujud... pada waktu tu... Datuk tiri saya, Duraman baru berumur 24 tahun... hahaha... Gambar sebenar...
Pastu... aku sempat pi melawat Menara Condong Pisa... hehe... Sampai skang aku masih ingat Galileo Galilei... Camana dia sanggup pi sini untuk buat ujikaji graviti... hehe... Teno laa... saya sudah sedaya upaya pi tahan menara ni daripada jatuh... hahaha... Nama Italy dia is... Torre pendette di Pisa... Pembinaan sebenar tower ni ada 3 generasi... maybe dalam 174 tahun kah? exactly... hehe... ia bermula dari 9hb August 1173... Dia condong pada tahun 1178 ketika tingkat 3 siap dibina... hehe... Wah... lama juga dorang buat kan... Tu lah... tak pandai buat bangunan... hahaha... Skang dia condong 5.5°... Nda lama, runtuh la tu... Tapi hairan juga... di Kluang punya Tower, dorang cakap 1 bulan jak buat... hehe... dia condong 6.5° lagi... hebatnya kluang... haha...
Ni pula Great Sphinx of Giza... Menatang ni separuh singa, separuh manusia... huhu... kagum kagum... sebenarnya, mengikut sejarah, dia dibina dalam lingkungan tahun 2520 BC - 2494 BC... Sa pun nda tau banyak pasal statue ni... saya tau dia ilang idung jak... hehe... rosak lah tu... mungkin firaun silap ketuk... hahaha... panjang dia,... 57 meter... dibina dengan 200 blok batu bata...
Ni pula Pyramid of Kluang... Hehe... Ni terletak di Tropical Village Kluang tapi kalau yang betul betul... di Egypt laa.. di Giza... hehe... somewhere nda tau di mana... nda pernah pi... hehe... dibina pada sekitar tahun 2570 BC... dengan ketinggian 138.8 m.. kalau original, 146.6 m... tapi uda tenggelam... dia di bina ngan 100,000 hamba... berat blok dalam 1-5 tonnes... Keta kancil pun nda sampai 1 tonnes... hehe... Malas la mau cerita benda ni... teno, saya sempat panjat lagi... hehe... kluang punya pyramid main tuang simen jak... kejap jak buat... tapi tiada yang hairan... hahaha...
Ni pula tembok cina... di kluang... hahaha... Jatuh pun nda mati... hehe... Great Wall of China yang sebenar dibina sekitar 220 BC - 200 BC oleh Maharaja China pertama... Qin Shi Huang... dalam zaman Dynasti Ming... huhu... Tembok ni memang panjng sehingga mengelilingi Negara China... Lagipun, Neil Amstorng cakap... satu satunya benda yang boleh dilihat di bulan is Tembok Cina... dia cakap macam bentuk naga... tapi saya pun pasti sangat sangat... Neil Amstrong pun bukan pernah nampak naga... hehe panjang dia... Emmm... 10,000 Li (Li tu Unit china jak)... hehe... benarnya 6, 352 KM... kalau camni lagi senang faham kan... hehe...
Ni pula menara Eifel... di Paris Kluang... kah kah kah... Kalu yang betul, menara tu dibina pada tahun 1889... ketinggian 324m sampai antena dia... haha... Architect dia Gustave Eifel... Jan sebut sebut jak kalau nda tau... Engineer dia pun Gustave Eifel juga... Guna dia ni benarnya teda guna... mula mula dia di bina untuk tempat persidangan sahaja dan patutnya di robohkan selepas meeting... tapi memandangkan ramai pelancong datang berkunjung untuk melihat tower ni, maka ia di permenent kan oleh kerajaan dan dijadikan observation tower... Kalau nda percaya, tower ni akan bergoyang 6-7 meter oleh angin... kan saya sudah cakap, sepatutnya sementara jak... hehe... Tower ni ada 72 nama sebenarnya... Berdasarkan orang orang yng terlibat dalam pembinaan laa.. haha.. dibina dalam 1986-1987... waktu tu, umur saya baru 3 tahun... huhu...

No comments: